woensdag 27 februari 2013

Kinderclub - Zonde en Vergeving


Volgende week wil ik graag op de kinderclub vertellen over Adam en Eva en  'de zondeval' (een vervolg op het scheppingsverhaal). Ter voorbereiding heb ik eerst een clubavond gewijd aan zonde (verkeerde dingen) doen, berouw hebben en vergeving. Dit hebben we gedaan aan de hand van het verhaal van de Verloren Zoon, een objectles en het lied "Mijn hart is net een huis".

Geestelijke les:

De Here Jezus woont in je hart, het is er licht, maar als je zonde (verkeerde dingen) doet, dan wordt het donker in je hart. Hoe los je dat op? Hoe krijg je het weer schoon? Naar God toe en vertellen dat je iets verkeerds hebt gedaan en 'het spijt me' zeggen (en het ook menen). Dan maakt God het weer schoon, en Hij denkt er niet meer aan. God vergeeft je zonden, en denkt er niet meer aan.

Praktische toepassing:

Als je spijt hebt van je verkeerde dingen (zonde), dan kan je dat tegen God vertellen en Hij vergeeft je.


Het liedje:




'Mijn hart is net een huis' van Elly en Rikkert. Een huis met kamertjes die vies kunnen worden, met een leugentje, een stukje ongehoorzaamheid, een rare mop, etc. Maar we ruimen alles op, samen met de Heer, en je mag opnieuw beginnen!

Hier is een filmpje van kinderkoor Chanoeka, zij zingen 'Mijn hart is net een huis'.



De objectles:


Deze objectles komt uit een geweldig boekje Aan de keukentafel door Marlon van den Bos, zie hier mijn recensie.


Een wit t-shirt als symbool voor een schoon hart, zonder zonde, zonder verkeerde dingen. Maar dan doe je wat verkeerd. En je hart wordt een beetje vies. Er komt een streep modder op het t-shirt. En je doet nog meer verkeerde dingen. Je hart wordt er donker van, en het t-shirt wordt helemaal vies.

Wat moet je nu met dit vieze t-shirt? Kan je wel met zo'n donker hart naar God toe gaan? Het is net als bij de Verloren Zoon, hij durfde ook niet terug naar zijn vader. Niet meer als zijn zoon, maar misschien mocht hij wel terug komen als knecht... Hij zou in ieder geval tegen zijn vader zeggen hoeveel spijt hij heeft. Hoe reageerde de vader? Hij was heel blij! Heel blij dat zijn zoon weer terug was gekomen. En zijn vieze kleren gingen uit. Hij kreeg een mooie mantel om en een gouden ring om zijn vinger. Ze vierden feest. Want zijn zoon, die verloren was, is weer terug gekomen!

Zo is het ook bij ons. We hoeven niet te aarzelen om naar God toe te gaan met onze verkeerde dingen, God is blij als we dat doen! Hij wil het ons vergeven en het dan vergeten! Weg met het vieze shirt, met de verkeerde dingen! Een mooie cape om je schouders, een kroon op je hoofd en een ring om je vinger! Als wij verkeerde dingen doen en we hebben er spijt van, dan kan je altijd terug komen bij God. Hij is blij dat je terug bent! En je mag weer opnieuw beginnen. 


 

We hebben deze keer geen bijbeltekst geleerd of een werkje gedaan, maar dit zou er goed bijpassen (het werkje is van een andere clubavond):

 Bijbeltekst:


1 Johannes 1:9, onderstreept in mijn eigen bijbeltje. Dit is best een moeilijke tekst voor kinderen, je moet veel woorden uitleggen. "Belijden", is aan God vertellen wat je verkeerd hebt gedaan en zeggen dat je er spijt van hebt. "Getrouw en rechtvaardig", God doet wat Hij zegt en Hij is eerlijk. "Reinigen", schoon maken. "Ongerechtigheid", is zonde, verkeerde dingen. In deze 'kindertaal' wordt de bijbeltekst:  "Als je je verkeerde dingen aan God vertelt, dan doet Hij wat Hij zegt en is eerlijk; Hij vergeeft en maakt je schoon van alle verkeerde dingen".

Werkje:




Een kleurplaat wordt een puzzel! Laat ze de tekening twee keer op dezelfde manier inkleuren. Op één van de kleurplaten streepjes zetten, zodat ze het uit kunnen knippen. Al naar gelang de leeftijd meer of minder puzzelstukjes. Een simpele manier om net iets meer te doen dan kleuren.

Hoe leggen jullie zonde en vergeving uit aan de kinderen?

6 opmerkingen:

  1. Dit is zeker een mooie manier om het uit te leggen aan de kinderen. Ik doe zelf kindernevendienst in onze kerk, maar wij hebben altijd maar een minuutje of twintig om iets te doen. Dus veel verder dan het verhaal uit ons boek (kind op zondag of bonnefooi) er even over praten/bidden en een simpel werkje komen we niet....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 20 minuten is zeker erg kort! Soms heb ik ook maar heel kort de tijd (dan komen de kinderen later, of ze zijn zo druk dat het even duurt voordat ze meedoen, dan moet ik eerst even gewoon met ze kletsen). Ik heb gemerkt dat ik de avond goed moet voorbereiden en dan op de avond zelf het programma los moet laten. Aan God over moet laten wat er gaat gebeuren. Het is tenslotte Zijn club! En het mooie is, Hij werkt door een lied of een enkele zin, net zo goed als door een prachtig verteld verhaal of uitgebreide objectles. Soms merk ik dat er iets klikt bij één van de meisjes na één zin uitleg, en dan denk ik wel eens 'Zo dit was het belangrijkste moment van de avond, eigenlijk kunnen ze nu weer naar huis';).

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Graag gedaan! Ik vind het heel fijn om over de club te vertellen! En de bijbelse waarheden en verhalen gelden ook voor ons, volwassenen!

      Verwijderen
  3. Ik geniet van je blog en je creativiteit om te vertellen wie Jezus is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke reactie! Ik vind het heel erg fijn om over Jezus te vertellen, zeker aan kinderen. Het mooiste moment is als ze een nieuwe waarheid over de Here Jezus doorkrijgen en het gelijk toepassen. Zo mooi om te zien!

      Verwijderen